En reseblogg av Hanna-Mia Persdotter

Till URUGUAY med båt

Uruguay med Río de la Plata, Colonia del Sacramento, Montevideo, Playa de los Pocitos, Plaza Independecia, 18 de Julio, Mercado del Puerto och Museo Andes 1972. Bilder och restips.

Målad svart katt på rosa husfasad i Colonia del Sacramento, Uruguay

Februari 2018

Uruguay, karta

Var: Colonia del Sacramento & Montevideo – Uruguay.
När: Februari 2018.
Hur: Med båt från Buenos Aires till Colonia del Sacramento, sedan buss till Montevideo.

URUGUAY har kust mot Atlanten och Río de la Plata och gränsar till Argentina och Brasilien. Själv visste jag knappt någonting om landet innan jag åkte hit, mer än att det är en fotbollsnation. Vi tog färjan från Buenos Aires och spenderade några härliga dagar här.

COLONIA DEL SACRAMENTO

I Colonia del Sacramento, med Río de la Plata i bakgrunden, Uruguay

I Colonia del Sacramento, med Río de la Plata i bakgrunden

Om man är i Buenos Aires är det enkelt att ta sig till Uruguay. Med färja tar det bara tre timmar till Colonia del Sacramento, Uruguays äldsta stad som dessutom är med på UNESCOs världsarvslista. Man korsar då den bruna Río de la Plata, som var något av en besvikelse om man liksom jag hade trott att vattnet skulle vara klarblått. Jag hade Josef Franks blå mönster La Plata på näthinnan, men på grund av att Río de la Plata har en grumlig lerbotten är floden brun.

Josef Franks mönster La Plata

Josef Franks vilseledande blå mönster La Plata

Majsolen på Uruguays flagga

Karta över Colonia del Sacramentos kust, Uruguay

Karta över Colonia del Sacramentos kust

Om det bruna vattnet på vägen till Uruguay gjorde mig besviken, blev jag kompenserad när vi steg iland. Colonia del Sacramento visade sig vara en riktig liten pärla. Staden är fylld av kullerstensbelagda vindlande gator i gammal portugisisk kolonial stil, kantade av färgglada hus med tegeltak.

Blommande träd vid aprikosmålad husfasad i Colonia del Sacramento, Uruguay

Colonia del Sacramento

De gamla delarna av Colonia del Sacramento har flera bra restauranger, små barer och affärer som säljer hantverk och konst. Människorna vi träffade var vänliga och hjälpsamma och de djur vi såg verkade vara väl omhändertagna. Hemma i Sverige hade någon varnat oss för att Uruguay kunde vara ett farligt land, men det var ingenting vi märkte av här – tvärtom.

Rosa husfasad i Colonia del Sacramento, Uruguay
Fasad helt täckt av växter i Colonia del Sacramento, Uruguay

Vi gick till stadens landmärke, fyren, för att få en utsikt över omgivningarna, men vi kom precis under lunchtid och fick sitta ute och vänta i den gassande solen på att porten skulle öppna. Det var värt väntan. Fyren, som byggdes 1857, har 118 trappsteg vilket tar besökaren 34 meter upp över staden – precis lagom för att blicka ut över färjeterminalen, Río de la Plata och tegeltaken nedanför.

Utsikt från fyren över Colonia del Sacramento och Río de la Plata, Uruguay

Utsikt över Colonia del Sacramento från fyren

Det var amiral Manuel Lobo, dåvarande guvernör i Rio de Janeiro, som grundade Colonia del Sacramento 1680 och arkitekturen här är typisk för en portugisisk stad från sextonhundratalet. Att vara här är lite som att befinna sig i en stad i en barnbok – med gränder, små butiker, färgglada blommor och leende människor. Vi hade verkligen trevligt under våra timmar här och jag rekommenderar alla som besöker Buenos Aires att också ta färjan hit.

Calle d Solis, en gränd i Colonia del Sacramento, Uruguay

Gränd i Colonia del Sacramento

MONTEVIDEO

Tjugofyra mil österut från Colonia del Sacramento ligger huvudstaden Montevideo. Vi tog bussen hit och fick då samtidigt möjlighet att se endel av Uruguays landsbygd längs vägen, med ängar och betande kor. Av Uruguays totalt 3,3 miljoner invånare bor 1,3 miljoner i Montevideo.

Playa de los Pocitos, Montevideo, Uruguay

Playa de los Pocitos, Montevideo

Montevideo grundandes av spanjorerna och påminner en hel del om städerna längs Medelhavet. Vi stannade här i två nätter och bodde då på Axsur Design Hotel, ett centralt beläget designhotell bara ett stenkast från Río de la Plata. Eftersom det var februari och kallt hemma ville vi gärna bada, men det visade sig att stränderna låg en bit österut och vi bedömde att det var väl långt att gå. Vi tog därför en taxi till Playa de los Pocitos där vi njöt av eftermiddagssolen och den fina utsikten. Det var många lokalbor som var ute och motionerade längs med strandpromenaden och till min stora glädje passerade även flera hunddagis revy.

Plaza Independecia, Montevideo, Uruguay

Plaza Independecia, Montevideo

Husfasad på Plaza Independecia, Montevideo, Uruguay

Ryttarstaty över Artigas Mausoleum, Montevideo, Uruguay

Artigas Mausoleum, Montevideo

Även om vi bara tog oss tid att bada en gång hade vi fullt upp att hinna göra och se allt vi ville i Montevideo. Plaza Independecia blev något av ett nav som vi återvände till flera gånger. Här finns gigantiska palmer, stora öppna ytor och intressanta byggnader. I mitten av torget, under statyn, ligger Artigas Mausoleum med kvarlevorna från nationalhjälten José Gervasio Artigas.

Utsikt från Axsur Design Hotel, Montevideo, Uruguay

Utsikt från vårt hotell, Axsur Design Hotel

Vit liten hund som somnat på ett cafébord i Montevideo, Uruguay

Hund som somnat på ett cafébord

Montevideo kan skryta med en av Sydamerikas vackraste gator, 18 de Julio, som sträcker sig från Plaza Independiza till Ciudad Vieja, gamla stan. Ett annat måste är saluhallarna i de gamla hamnkvarteren, Mercado del Puerto. Vi besökte också Museo Andes 1972, vilket är ett tips för den som har tid. Museet är personligt och visar det mesta av det som finns att visa om den fruktansvärda flygkraschen i Anderna 1972.

Mercado del Puerto, Montevideo, Uruguay

Mercado del Puerto, Montevideo

Café Brasilero, Montevideo, Uruguay

Café Brasilero, Montevideo

Montevideo överraskade mig positivt och även om huvudstaden inte kändes fullt lika säker som Colonia del Sacramento så upplevde vi aldrig att det blev obehagligt. Hade vi haft fler semesterdagar hade vi gärna rest runt mer i Uruguay, och förmodligen hade vi då börjat med att ta sikte på Punta del Este – Uruguays Riviera.