En reseblogg av Hanna-Mia Persdotter

I ett mångsidigt PANAMA

Panama med Panama City, Casco Viejo, Panamakanalen, San Blas, El Valle och Santa Clara. Bilder och restips.

Paradisö i San Blas, Panama

i ETT MÅNGSIDIGT PANAMA

Februari 2019

Panama, karta

Var: Panama City, Panamakanalen, San Blas, El Valle & Santa Clara – Panama.
När: Februari 2019.
Hur: Med flyg från Stockholm via Amsterdam till Panama City. I Panama mestadels lokalbussar och tunnelbana. Till San Blas åkte vi bil och båt.

PANAMA – det lilla landet mellan Colombia och Costa Rica – är mångsidigt. Här finns djupa regnskogar, karibiska öar, en spännande kultur, Centralamerikas mest dynamiska stad, och inte minst den berömda genvägen mellan Atlanten och Stilla Havet.

PANAMA CITY

Panama City

Vi landade i Panama City och valde att börja vår resa där. Panama City, som även kallas Miami of the South, är den snabbast växande staden i Latinamerika. Nya skyskrapor förändrar ständigt stadsbilden vilket gör staden unik för denna delen av världen. Vi bodde i stadsdelen La Cresta, där det fanns trevliga restauranger på gångavstånd och som tack vare tunnelbanan var en bra utgångspunkt för utflykter.

Med panamahatt i Panama City, Panama
Husfasad i Casco Viejo, Panama City, Panama

Husfasad i Casco Viejo

Rosa blommor i Panama City, Panama
Hus i Casco Viejo – Panama Citys gamla stadskärna, Panama

Casco Viejo – Panama Citys gamla stadskärna

Den mest självklara destinationen som turist i Panama City är den historiska stadskärnan Casco Viejo. Renoveringen av denna världsarvsskyddade stadsdel pågår för fullt och de nyss slitna torgen och gränderna börjar fyllas med trendiga caféer och restauranger, lite som ett modernt Havanna. Det första jag gjorde här var att köpa en äkta panamahatt, och jag kände mig helt rätt. Men ganska snart skulle jag inse att det är ungefär detsamma som att gå omkring i Gamla Stan i Stockholm med en skinande plastig vikingahjälm. Utan undantag var det bara turister som hade panamahattar.

Metropolitan Cathedral i Casco Viejo, Panama City, Panama

Metropolitan Cathedral i Casco Viejo

Ett tips är att ta strandpromenaden Cinta Costera hela vägen från de nya delarna av Panama City ut till Casco Viejo. Även om det inte är så mycket aktivitet längs strandpromenaden bjuder den på fina vyer över stan. Desto mer livfullt är det längs gågatan Avenida Central. Om Casco Viejo blivit en turisthubb och de modernare delarna av stan mest är business är det förmodligen längs med Avenida Central man får den bästa känslan för det riktiga Panama City. Vi gick från Casco Viejo via Parque Santa Ana längs med Avenida Central till Plaza 5 de Mayo där vi sedan tog metron tillbaka till vårt hotell.

Gågatan Avenida Central

Utsikt över Panama City från Metropolitan National Park

Marknad på Avenida Central

Väggmålning med papegojor i Panama City, Panama

Lotta i Panama City

Tips på ytterligare utflykter i och runt Panama City är Ancon Hill, Metropolitan National Park och den bästa utsiktsplatsen – Hard Rock Hotel. Vi gjorde även en dagsutflykt till Soberania National Park som ligger cirka tre mil bort. Där finns riktig tropisk regnskog med många olika djur och fåglar.

Utsikt över Panama City från Hard Rock Hotel

PANAMAKANALEN

Panamakanalen är 77 km lång och förbinder Atlanten med Stilla Havet. Bygget kostade 27 500 människoliv och stod klart 1914. Först den 31 december 1999 lämnade USA över kontrollen över Panamakanalen till Panama.

Panamakanalen vid Miraflores Locks, Panama

Panamakanalen vid Miraflores Locks

Det enklaste sättet att se Panamakanalen är att åka till Miraflores Locks. Där finns ett center med utställningar om kanalen och även flera utsiktsplatåer som vetter mot slussarna. Det var fascinerande att se med hur små marginaler de stora båtarna och fartygen tog sig igenom slussningen. Mitt tips är att åka till Miraflores på morgonen när båttrafiken är som tätast och väntetiden därför blir som kortast.

SAN BLAS

I Karibien, en bit utanför Panamas kust, finns 365 öar med kokospalmer och bländvit sand – en ö för varje dag på året. Det är San Blas, även kallat Kuna Yala, kunafolkets land. Kunafolket är en politiskt stark urbefolkning med eget parlament, egen flagga och visst självstyre från Panama. De tillåter ingen exploatering av öarna och bestämmer själva över de turister som söker sig till detta nästintill okända paradis på jorden.

Isla Diablo i San Blas, Panama

Isla Diablo

Isla Pelicano i San Blas, Panama

Isla Pelicano

Av de 365 öarna är endast 49 bebodda. De byggnader som finns går mest att likna vid skjul och här finns inga affärer, hotell, bilar eller vägar. Alla öar är små och de minsta tar det bara någon minut att gå runt. Det finns inget wifi, men där det finns solceller kan man få el ett par timmar på kvällen. Vi lämnade det mesta av vår packning i Panama City och valde att istället bära med oss flera liter dricksvatten när vi åkte till San Blas, så att vi skulle klara oss i detta heta örike utan butiker.

Fiske i soluppgången utanför Isla Diablo, San Blas, Panama

Fiske utanför Isla Diablo

Vi var på San Blas i fyra dagar. Den första dagen var vi rastlösa och hade svårt att varva ner. Det fanns inga stolar att sitta på, inget golv att gå på och ingenting att göra när vi badat klart. Vi var konstant antingen blöta eller sandiga. Men redan dag två hade vi kommit bättre in i lunken och hade lättare för att bara ligga och slappa under en palm med horisonten som utsikt.

Snorkling på San Blas, Panama
Snäcka på San Blas, Panama
Palmblad
San Blas, Panama

San Blas

Sjöstjärnor i vattnet på San Blas, Panama
Båt som ser ut som en haj i San Blas, Panama

Vi besökte fyra öar – Isla Diablo, Isla Chichime, Isla Pelicano och Isla Perro. Vi var också på sandöar som låg långt ifrån andra öar ute i havet men som inte orkat ta sig upp över havsytan och därför inte räknades som riktiga öar. Det enda vi kunde göra där var att strosa med fötterna i det ljumna vattnet eller sitta ner med havsytan vid midjan och låta solen blända oss.

Det var kunafolket som bestämde vart och när vi åkte på utflykt, och de bestämde även vad och när vi åt. Utan framförhållning dök de plötsligt upp och förmedlade att det antingen var dags att följa med dem i båten mot okänd destination, eller att de hade mat att ge oss. Hade de lyckats fånga fisk den morgonen blev det fisk, annars kunde det bli något annat – som matbananer, potatis eller ägg.

San Blas är ett paradis – men bara för den som lyckas vara i nuet, släppa kontrollen och leva enkelt. För oss var det våra bästa dagar i Panama.

EL VALLE

La India Dormida

El Valle de Anton är Panamas mest lättillgängliga vandringsområde. Det ligger i en fem kilometer bred vulkankrater omgiven av berg som går från tropisk regnskog, via barrskog till trädlösa vidder. Vi tog bussen hit och valde att gå La India Dormida, som förmodligen är den populäraste vandringsleden här.

Vattenfallet El Chorro Macho, Panama

Vattenfallet El Chorro Macho

Hibiskus

SANTA CLARA

Fågel på stranden i Santa Clara, Panama

Stilla Havskusten – Santa Clara

På Panamas kust mot Stilla Havet, ungefär två timmar från Panama City, ligger sömniga Santa Clara med milslånga stränder. Mot slutet av vår resa åkte vi hit främst för att kunna bada i både Stilla Havet och Atlanten på samma semester, och vi hade ett par lugna och trevliga dagar på ett litet boutique hotel med pool och katter. För den som reser till Panama och har mer tid skulle jag dock rekommendera att åka längre bort längs med Stilla Havskusten, som till exempel till Santa Catalina.

Panamahatt, bok och solglasögon

Lata dagar i Santa Clara

Bananträd

Vi såg förhållandevis få turister i Panama och på två veckor hörde vi ingen som pratade svenska. Många kanske väljer att bara göra ett kort stop här när de är på väg vidare i Central- eller Sydamerika, och då främst för att se Panamakanalen. Men Panama har så mycket mer att erbjuda. Detta lilla oexploaterade och mångsidiga land förtjänar en helt egen resa.