En reseblogg av Hanna-Mia Persdotter

Nyår i SCHWEIZ

Schweiz med Bern, Aare, Zytglogge, Bern Münster, Käfigturm, Untertorbrücke, Bern Rosengarten, Chäserrugg, Toggenburg, Alt St Johann, Unterwasser, Wildhaus, Rheinfall, Zürich, Zürichsjön, Lindenhof Hill, Grossmünster, Fraumünster, Limmat, Augustinergasse, Bahnhofstrasse och Zürich Rathaus. Bilder och restips.

Chäserrugg, Schweiz

NYÅR I SCHWEIZ

December 2019 – Januari 2020

Schweiz, karta

Var: Bern, Chäserrugg, Rheinfall & Zürich – Schweiz.
När: December 2019 – Januari 2020.
Hur: Med flyg från Stockholm till Zürich, därefter tåg till Bern och hyrbil till Chäserrugg och Rheinfall. Från Schweiz åkte vi även till Liechtenstein.

I december 2019 åkte jag till SCHWEIZ för fjärde gången. Jag hade tidigare varit i Lausanne, Zürich, Flims Laax och Lugano. Denna gång valde vi att fokusera på huvudstaden Bern och de norra delarna, med både skidåkning och vattenfall. Och vi gjorde även en avstickare till Liechtenstein.

BERN

Jag hade kanske aldrig kommit till Bern om det inte vore för att jag har ambitionen att besöka Europas alla huvudstäder. Vi tog därför tåget från Zürich vilket var smidigt, men inte direkt billigt. Bern är bara den fjärde största staden i Schweiz efter Zürich, Genève och Basel – och kanske kommer den därför lite i skymundan, iallafall när man tänker på resmål. Hursomhelst visade det sig vara en riktigt charmig stad.

Utsikt över Bern från Bern Münster, Schweiz

Utsikt från Bern Münster

Berns medeltida stadskärna, på tre sidor omringad av floden Aare, har stått på UNESCOs världsarvslista sedan 1983. Bern grundades i slutet av 1100-talet men förstördes ungefär tvåhundra år senare i en stor brand. En av de byggnader som stått kvar ända sedan återuppbyggnaden är det eleganta klocktornet Zytglogge från 1405 som också är ett av stadens viktigaste landmärken. Zytglogge har mekaniska figurer som rör sig varje timslag och ett astronomiskt ur.

Zytglogge, Bern, Schweiz

Zytglogge

Fönster i Bern Münster, Bern, Schweiz

Fönster i Bern Münster

Fängelsetornet Käfigturm, Bern, Schweiz

Käfigturm – fängelsetornet

Vi besökte också Bern Münster, en katedral i gotisk stil som började byggas 1421 men stod klar först 1893. Bern Münster är den högsta katedralen i Schweiz och under dagtid går det att gå upp i ett av tornen. Utsikten därifrån är väl värd besväret.

Floden Aare och Untertorbrücke

Utsikt från Bern Münster, över tegeltak och fasader i grön kalksten

En annan plats med bra utsikt över Bern är Rosengarten, som ligger på andra sidan floden Aare. Nu var vi här i december, men jag kan tänka mig att rosenträdgården är en helt fantastisk plats att besöka på sommaren. På väg till Rosengarten passerade vi också den gamla kända björngropen där man ända fram till för bara några år sedan hade riktiga björnar.

CHÄSERRUGG

Vid toppen av Chäserrugg, Schweiz

Vid toppen av Chäserrugg

Väl tillbaka i Zürich hyrde vi bil och körde ungefär en och en halv timme österut – till Toggenburg. Här ligger byarna Alt St Johann, Unterwasser och Wildhaus på rad, små skidorter som är kopplade till samma system. Den högsta punkten, Chäserrugg, ligger på 2 262 meters höjd vilket ger systemet en fallhöjd på 1 400 meter. Vi bodde på Hotel Sternen i Unterwasser i två nätter och njöt av bra skidåkning.

Paragliding i Chäserrugg, Schweiz

Paragliding i Chäserrugg

Pjäxor och röda skidbyxor i Chäserrugg, Schweiz

Mina pjäxor och röda skidbyxor

Utförsåkning i Chäserrugg, Schweiz

Lotta i backen

Chäserrugg består mest av röda breda fina pister, med inslag av ett fåtal blå och svarta. Eftersom systemet inte är så stort är det knappt några turister här och köerna är nästan obefintliga. Schweizarna som åker i Chäserrugg är avslappnade, vana skidåkare vilket också gör upplevelsen mer genuin. Vi valde att äta lunch på Gipfelrestaurant högst upp på toppen båda dagarna och solen värmde riktigt skönt.

När vi på nyårsafton lämnade Chäserrugg körde vi tre mil österut för en dagsutflykt till Liechtenstein innan vi återigen fortsatte vår resa i Schweiz.

RHEINFALL

Rheinfall – Europas största vattenfall, Schweiz

Rheinfall – Europas största vattenfall

Rheinfall, som ligger i den nordligaste delen av Schweiz, är Europas största vattenfall. Här faller floden Rhen tjugotre meter, vilket kanske inte är jättehögt i vattenfallssammanhang. Vad som istället gör Rheinfall spektakulärt är att det är så brett, hela hundrafemtio meter.

Vi hade inte planerat att åka hit från början men eftersom vi hade hyrbil och eftersom avstånden är så korta i Schweiz gjorde vi denna avstickare norrut. Tyvärr hade det börjat skymma när vi kom fram men vi hann ändå se vattenfallet tydligt. Närmsta vägen tillbaka till Zürich gick sedan till vår förvåning igenom ett par byar i Tyskland.

ZÜRICH

Utsikt över Zürich och floden Limmat från Grossmünster, Schweiz

Utsikt från Grossmünster

Vi kom tillbaka till Zürich och lämnade in hyrbilen runt klockan 18 på nyårsafton. Vi hade inte bokat något bord för nyårsmiddag, men lyckades hitta en restaurang i centrum som serverade hummer och hade guldstjärnor utströdda på de vita bordsdukarna. Inför tolvslaget gick vi, precis som alla andra, ner till Zürichsjön. Det var förvånansvärt mycket folk och förvånansvärt lite raketer. Så firade vi in vårt 2020.

Törstig duva dricker vatten från fontän

Törstig duva

Lindenhof Hill, med utsikt över Grossmünster, Zürich, Schweiz

Lindenhof Hill, med utsikt över Grossmünster

Vi skulle flyga hem sent på nyårsdagen och hade därför bara en dag på oss att göra Zürich, Schweiz största stad. Jag hade varit här en gång tidigare, som student, men det hade gått ett halvt liv sedan dess. Vi började årets första dag uppe på Lindenhof Hill när de flesta schweizare fortfarande låg och sov. Det var vi, duvorna och ett fåtal andra turister. Det var grått, kallt och vackert och vi reflekterade över att staden redan hade städats efter gårdagens festligheter.

Uppe i Grossmünster, med Fraumünster i bakgrunden, Zürich, Schweiz

Uppe i Grossmünster, med Fraumünster i bakgrunden

Eftersom vi har en förkärlek för utsikter gick vi sedan till kyrkan Grossmünster, där vi betalade inträde för att få gå de 187 trappstegen upp till toppen av det södra tvillingtornet. Grossmünster har anor från 800-talet och är Zürichs största och viktigaste landmärke. Vi gick även till Fraumünster, som ligger på andra sidan floden Limmat, men där valde vi att inte betala inträde utan istället fokusera på annat än kyrkor.

Måling av en katt med glasögon på en fasad i Zürich, Schweiz

Gamla stan, i närheten av Augustinergasse

Svan i floden Limmat

Svan i Limmat

Café Henrici, med förstklassig varm choklad, Zürich, Schweiz

Café Henrici, med förstklassig varm choklad

Lindenhof Hill, Zürich, Schweiz

Lindenhof Hill

Vi strosade på båda sidor om floden Limmat och även en bra bit längs med Zürichsjön. Augustinergasse, med dess färgglada hus, var en höjdpunkt liksom den kända Bahnhofstrasse, som är en av världens mest exklusiva och kända shoppingavenyer. Eftersom det mesta var stängt gick vi säkert miste om en del av upplevelsen men vi fick iallafall en känsla av hur det ser ut. Som gammal göteborgare uppskattade jag också spårvagnarna, som verkligen präglar Zürich.

Vid Zürich Rathaus, Schweiz

Vid Zürich Rathaus

Totalt stannade vi i Schweiz i fem nätter. På den tiden hann vi göra Bern, åka skidor i två dagar, se Liechtenstein, se Rheinfall och ha en heldag i Zürich. Det låter stressigt, men faktum är att vi gjorde allt i lugn och ro och resan kändes till och med harmonisk. Allt handlar om planering och jag är glad att vi vågade planera som vi gjorde. Sent på kvällen den första januari återvände vi hem till Stockholm både utvilade och fulla av upplevelser.