En reseblogg av Hanna-Mia Persdotter

Sju tips i ANTWERPEN

Antwerpen med Antwerpen Centralstation, Grote Markt, belgiska våfflor, vårfrukatedralen, Het Steen, Vlaaikensgang och marknaden på Theaterplein. Bilder och restips.

Het Steen, Antwerpen

Sju tips i Antwerpen

Oktober 2023

Antwerpen, karta

Var: Antwerpen – Belgien.
När: Oktober 2023.
Hur: Med flyg till Bryssel och därifrån till Antwerpen med tåg. Efter Antwerpen tog jag tåget vidare till Amsterdam.

Hösten 2023 gick gymnastik-VM i ANTWERPEN och jag bestämde mig för att åka dit och titta. Mitt fokus var framför allt på tävlingarna, men jag passade också på att se en del av det bästa staden har att erbjuda. Från Antwerpen åkte jag sedan vidare med tåg till Amsterdam.

Jag hade varit i Belgien två gånger tidigare, dels hade jag tävlat i stavhopp i Leuven, dels hade jag varit på en kort semester i Bryssel. Det var dock länge sedan nu och därför såg jag fram emot att få återvända och utforska ytterligare en belgisk stad.

Antwerpen, Europas största hamnstad efter Rotterdam, grundades redan runt år 800 och bjuder på en blandning av medeltid och nutid. Staden är känd för sin diamanthandel och modeindustri och påstås dessutom vara bartätast i världen. Här arrangerades också de sjunde olympiska sommarspelen 1920.

ANTWERPEN CENTRALSTATION

Antwerpen Centralstation, Belgien

Antwerpen Centralstation

Från Bryssel-Zaventems flygplats tar det inte mer än en halvtimme med tåg att ta sig till centrala Antwerpen. Det var fredagkväll och trots att det redan hunnit bli mörkt väntade en upplevelse i världsklass så fort jag klev av tåget. Antwerpen Centralstation, som också kallas järnvägskatedralen, har flera gånger röstats fram som en av de vackraste tågstationerna i världen.

Tågbiljett till Amsterdam på Antwerpen Centralstation, Belgien

Min biljett från Antwerpen till Amsterdam

Antwerpen Centralstation, Belgien

Antwerpen Centralstation

Stationen byggdes 1895–1905 under Leopold II av Belgiens regeringstid och bär kungens monogram på fasaden. I vänthallen stoltserar en pampig kupol av järn och glas, inspirerad av Pantheon i Rom. Att anlända just hit är ingenting annat än en riktigt bra start på ett besök i Antwerpen. Jag skulle dessutom få tillfälle att återvända, eftersom jag tre dagar senare även skulle lämna Antwerpen med tåg.

Pariserhjulet The View Anwerp och kamelstatyn utanför ingången till Antwerpen Zoo, Belgien

Utanför stationen börjar stans diamantdistrikt och det var också här jag checkade in, på The Keyser Hotel. I diamantdistriktet finns sliperier, juvelerare och ett diamantmuseum. Precis intill centralstationen ligger också The View Antwerp, ett pariserhjul från 2015, och Antwerpen Zoo, som grundades redan 1843 och därmed är en av de äldsta djurparkerna i världen. Jag valde dock att varken åka pariserhjulet eller besöka djurparken.

GROTE MARKT

Om det var en plats jag inte ville missa i Antwerpen var det Grote Markt. Detta stora triangulära torg mitt i hjärtat av staden omges på ena sidan av stadshuset och på sina två andra sidor av så kallade skråhus, som står prydligt i givakt med sina gulddekorationer på toppen. Stadshuset, som byggdes på 1500-talet, är en del av ett UNESCO världsarv.

Brabofontänen och skråhusen (guild houses) på Grote Markt, Antwerpen

Brabofontänen och skråhusen på Grote Markt

I mitten av Grote Markt finns Brabofontänen, som förmodligen är den mest fotograferade platsen i hela Antwerpen. Den föreställer den romerska hjälten Brabo som precis är i färd med att kasta jätten Antingones ena avhuggna hand i floden Schelde. Han måste kasta långt eftersom floden ligger hela trehundra meter från torget.

Vykort i Antwerpen, Belgien
Turistkvarteren i Antwerpen, Belgien

Turistkvarteren i Antwerpen

Grote Markt omges av kullerstensgator med butiker, pubar och restauranger. Jag upplevde tyvärr att en del av gatorna i Antwerpen inte var så trevliga att strosa på, men här i de medeltida delarna blev jag inte besviken. Här valde jag också att stanna och äta lunch på en uteservering, titta på folk och njuta av den värmande höstsolen.

BELGISKA VÅFFLOR

Ett gatustånd som säljer belgiska våfflor i Antwerpen

Ett av alla gatustånd som säljer belgiska våfflor

Belgien är känt för sina våfflor som är tjocka och ofta kvadratiska med ett djupt rutmönster. Många kaféer serverar våfflor med olika tillbehör och det finns också våffelvagnar uppställda här och var i Antwerpen. Jag valde att äta en variant med banan och är glad att jag under min korta tid i Belgien i alla fall hann njuta av en av landets alla specialiteter.

Lila blommor (höstastrar) i Antwerpen

Höstastrar

Belgisk våffla med banan, Antwerpen

Belgisk våffla med banan

I Antwerpen, som påstås vara den bartätaste staden i världen, kallas de traditionella pubarna för “brown pubs” eftersom inredningen ofta är brun med mörka träslag och dämpad belysning. Jag är ingen stor öldrickare och reste dessutom ensam, men hade jag haft mer tid hade jag förmodligen besökt Café Kulminator (Vleminckveld 32–34) som har hela niohundra sorters öl i lager. På grund av alla timmar jag spenderade på arenan för att titta på gymnastik-VM gick jag också miste om stans specialitet, musslor kokta i vin.

VÅRFRUKATEDRALEN

Vårfrukatedralen, på flamländska Onze-Lieve-Vrouwekathedraal, började byggas redan 1352 och var i princip klar 1521, men har aldrig riktigt färdigställts. Katedralen är magnifik och det 123 meter höga klocktornet kan ses från många av Antwerpens gränder. Inuti väntar en konstskatt, med bland annat fyra originalmålningar av Peter Paul Rubens.

Tyvärr var katedralen stängd för besökare när jag var här eftersom det pågick en begravning samtidigt, men jag kunde i alla fall beundra denna sengotiska byggnad och dess dekorationer utifrån. Dessutom passerade några glada spelmän som ackompanjerade kyrkklockorna med sina trummor och trumpeter.

HET STEEN

Het Steen är en medeltida fästning och en hub för alla som vill lära sig mer om Antwerpen. Här finns nämligen ett besökscenter och en liten butik där man kan prata med någon av guiderna som gärna delar ut både kartor och tips om staden.

Het Steen och statyn Lange Wapper, Antwerpen

Het Steen och statyn Lange Wapper

Het Steen byggdes mellan år 1200 och 1225 och ser ut som en riddarborg helt tagen ur Astrid Lindgrens värld. Det är den äldsta byggnaden i Antwerpen och den ligger precis intill floden Schelde. Utanför står en bronsstaty av jätten Lange Wapper, som föddes ur en grönsak och en gång sägs ha terroriserat invånarna i Antwerpen.

VLAAIKENSGANG

På besökscentret i Het Steen fick jag tips om den pittoreska passagen Vlaaikensgang, som byggdes 1591. Helt anonymt, bakom port nummer 16 på Oude Koornmarkt, finns denna gränd som en egen liten lugn oas i staden.

Vacker träport på Oude Koornmarkt no 16, Antwerpen

Oude Koornmarkt no 16

Vlaaikensgang, Antwerpen

Vlaaikensgang

Här brukade Antwerpens fattigaste människor bo och det fanns planer på att riva den nergångna passagen på 1960-talet. Men tack vare en antikhandlare räddades Vlaaikensgang och idag finns här ett par gallerier och restauranger, bland annat den traditionella restaurangen Sir Anthony Van Dijck.

MARKNADEN PÅ THEATERPLEIN

Under helgerna är det marknad på Theaterplein, inte långt från Stadsparken. Även om det finns fler marknader i Antwerpen är Exotische markt, som hålls här på lördagar, och Vogelenmarkt, som hålls här på söndagar, de mest kända.

Ädelstenar på Vogelenmarkt, Antwerpen

Ädelstenar på Vogelenmarkt

Jag lyckades ta mig hit på söndagen och möttes av antikviteter, blommor, kläder och ädelstenar men även av en del grönsaker och andra råvaror. På lördagar, när det är än mer fokus på mat, går det att hitta både lokala delikatesser och exotisk gatumat och kryddor från Nordafrika, Asien och Turkiet. En plats väl värd ett besök om du befinner dig i Antwerpen en helg!

Grönsaksförsäljning på Vogelenmarkt, Antwerpen

Grönsaksförsäljning

Efter tre dagar i Antwerpen var det så dags för mig att ta tåget vidare mot Amsterdam. Det hade varit runt tjugo grader och sol hela helgen och jag kan inte vara annat än nöjd med min vistelse här. Antwerpen är en fin stad på många sätt, men den kan också vara nergången och stundtals nästan obehaglig om man letar sig bort från huvudgatorna och de väl upptrampade stråken. Mitt tåg skulle avgå kl 9.44 på måndag morgon, och jag hade tur som hann med eftersom det blev fullt och därmed lämnade perrongen fem minuter före utsatt tid.