En reseblogg av Hanna-Mia Persdotter

En bit av AMSTERDAM

Amsterdam med sina kanaler, tulpaner och speciella arkitektur. Även butiker, kaféer och museum. Anne Frank-huset, Holocaust Namenmonument, Van Gogh-museet och Rijksmuseum. Bilder och restips.

Tulpaner i Amsterdam

En bit av Amsterdam

Oktober 2023

Amsterdam, karta

Var: Amsterdam – Nederländerna.
När: Oktober 2023.
Hur: Med tåg från Antwerpen. Därefter med flyg hem till Stockholm.

AMSTERDAM är en av Europas mest välbesökta huvudstäder och det är inte svårt att förstå varför. Jag åkte hit ett par dagar i början av oktober och förundrades av kanalerna, arkitekturen, kaféerna och den bibehållna småstadscharmen.

Det hade gått drygt tjugo år sedan jag besökte Amsterdam senast, och den gången kan knappt räknas. Det var under en åtta timmar lång mellanlandning på väg hem från ett träningsläger på Kuba som jag valde att åka in till stan för att titta på kanalerna. Då hade jag ganska bråttom, och ända sedan dess har jag tänkt att jag en dag ska återvända.

Amsterdam Centralstation

I mitt rum på Hotel Cornelisz, Amsterdam

Jag i mitt lilla rum på Hotel Cornelisz

Jag skulle tyvärr inte stanna särskilt länge den här gången heller, men nu hade jag i alla fall två dagar och en övernattning däremellan. Jag hade varit och tittat på gymnastik-VM i Antwerpen över helgen och tog nu tåget till Amsterdam Centralstation, en resa på en dryg timme. Amsterdam Centralstation öppnade för allmänheten 1889 och finns frekvent med på listor över världens vackraste tågstationer.

AMSTERDAMS ARKITEKTUR OCH KANALER

Dansande hus i Amsterdam

Amsterdam grundades någon gång under 1200-talet som en liten fiskeby belägen vid floden Amstel. Ungefär år 1300 fick Amsterdam sina stadsrättigheter vilket gjorde att staden utvecklades snabbt, inte minst tack vare handeln med Hansan. Husen byggdes på träpålar eftersom staden låg på blötmark, och det grävdes flertalet kanaler för att leda bort vattnet.

Vykort i Amsterdam
Kanal, båtar och hus i Amsterdam
En katt och en cykel målad i Ukrainas färger vid en av Amsterdams kanaler

Utvecklingen gick fort och under 1600-talet var Amsterdam den rikaste staden i Europa. Även invånarantalet ökade och Amsterdam behövde byggas ut. Ringkanaler grävdes därför runt den gamla stadskärnan för att torrlägga marken än mer och göra plats åt nya hus. Kanalerna är ungefär tre meter djupa och idag har Amsterdam över 1 700 broar. Spindelnätet av kanaler som i halvcirkelformar omfamnar staden gör att Amsterdam ofta kallas för “Venice of the North”.

Gammal damcykel vid en av Amsterdams alla kanaler

En av Amsterdams alla cyklar

De flesta husen i Amsterdam är byggda i brunt tegel och eftersom det under 1600-talet var dyrt att bygga ut mot gatan och kanalen är husen ofta smala. I takt med att träpålarna de står på sjunker börjar också husen luta sidledes, men att många hus dessutom lutar framåt har rent praktiska syften. Den översta våningen brukade nämligen byggas något större än den nedersta. På så sätt fick man mer lagringsutrymme på vinden och man kunde dessutom hissa upp varor med rep utanför fasaden utan att fasaden stöttes emot. Lindar planterades längs kanalerna för att suga upp vatten, men under 1700-talet ersattes de av almar som lämpade sig bättre.

Zuiderkerk fotad från Staalstraat, Amsterdam

Zuiderkerk fotad från Staalstraat

Kanalbåtar från Rederij Kooij, Amsterdam

Kanalbåtar från Rederij Kooij

Ett bra sätt att se mycket av Amsterdam är att ta en båttur på kanalerna och njuta av vyerna över de ståtliga köpmanshusen från stadens storhetstid. Jag valde en kanalbåt från Rederij Kooij och kom då även ut på floden IJ bakom centralstationen. Turen tog ungefär en timme och båtarna avgår varje halvtimme.

TULPANER OCH TULPANLÖKAR

Tulpanparken Keukenhof, mellan Amsterdam och Haag, är en stor turistattraktion som drar många besökare när den har öppet under sina två månader på våren. Här kan man också hyra cykel och cykla bland tulpanfälten. Men även om man, som jag, reser till Amsterdam under hösten märks det att Nederländerna är ett riktigt tulpanland.

Tulpanlökar till försäljning på Bloemenmarkt i Amsterdam

Tulpanlökar till försäljning på Bloemenmarkt

Längs kanalen och gatan Singel ligger en flytande blomstermarknad – Bloemenmarkt. Marknaden öppnade redan 1862 och här finns allt som går att förknippa med tuplaner. Blommor, lökar, trätulpaner, vykort och dekorationer. I stadsdelen Jordaan, på Prinsengracht 116, ligger även ett litet tulpanmuseum där jag valde att köpa några lökar av sorten Estella Rijnveld med mig hem.

Tulpaner i Amsterdam
Tulpaner till försäljning i Amsterdam

AMSTERDAMS MUSEUM

Någonstans har jag läst att Amsterdam är den stad i Europa som har flest museum i förhållande till sin yta. Och det kanske inte är så konstigt med tanke på att Nederländerna varit hemland till storheter som Rembrandt, Vermeer och van Gogh. Dessutom har Amsterdam Anne Frank och en rad andra skatter, som ett kattmuseum (KattenKabinet) och flera fantastiska fotogallerier.

ANNE FRANK-HUSET

Anne Frank-huset på Prinsengracht 263, Amsterdam

Anne Frank-huset på Prinsengracht 263 (huset till vänster med nio fönster)

Jag vill se mig om i världen och uppleva en massa spännande saker.
— Ur Anne Franks dagbok, 8 maj 1944

Under andra världskriget, när Tyskland ockuperade Nederländerna, deporterades över hundratusen judar från Amsterdam. Anne Frank gömde sig tillsammans med sin familj i pappans kontorsbyggnad på Prinsengracht 263 under två års tid och huset, Anne Frank-huset, blev tillsammans med huset bredvid ett museum 1960. För att kunna besöka museet behöver man köpa biljett online i förväg för en viss tid. Jag hade inte gjort det, men gick förbi huset två gånger. Det är en vacker adress med en ogreppbar historia.

HOLOCAUST NAMENMONUMENT

På Weesperstraat finns sedan september 2021 Nederländernas nationella minnesmärke över förintelsen, Holocaust Namenmonument. Här finns förnamn, efternamn, födelsedatum och ålder vid tidpunkt för döden för varje enskilt offer. Platsen är svindlande och förmedlar den fruktansvärda omfattningen av förintelsen samtidigt som den också erbjuder överlevande släktingar en plats där de kan minnas sina nära och kära.

Jag och min kamera i Amsterdam

Jag och min kamera

Holocaust Namenmonument i Amsterdam

Holocaust Namenmonument

Namn på förintelsens offer på Holocaust Namenmonument i Amsterdam

Namn på förintelsens offer

På andra sidan kanalen Herengracht ligger även det judiska museet, Joods Museum, för den som vill lära sig mer om judisk historia, religion och kultur.

VAN GOGH-MUSEET

Van Gogh-museet i Amsterdam

Van Gogh-museet

Jag hade sett fram emot att besöka Van Gogh-museetMuseumplein inte långt från mitt hotell. Men när jag gick dit under min andra och sista dag i Amsterdam visade det sig att jag inte kunde komma in eftersom jag inte hade köpt biljett online i förväg. Trots att jag visste att det är så man gör om man vill besöka Anne Frank-huset var jag inte beredd på att det skulle gälla även det stora Van Gogh-museet. Museet, som har över två miljoner besökare årligen, har den största samlingen Van Gogh-målningar i världen.

RIJKSMUSEUM

På Museumplein ligger, förutom Van Gogh-museet, även Stedelijk Museum för modern konst och Rijksmuseum, som framför allt visar nederländsk 1600-talskonst. Jag behövde alltså inte gå långt för att ändå lyckas besöka ett av Amsterdams bästa museer. Rijksmuseums nuvarande byggnad, en maffig tegelbyggnad som öppnade portarna 1885, är ritad av samma arkitekt som centralstationen, Pierre Cuypers.

På Rijksmuseum såg jag bland annat ett självporträtt av Van Gogh, Rembrandts Nattvarden och Vermeers Kökspiga som häller upp mjölk. Jag beundrade även Cuypers bibliotek och själva byggnaden i sig. Museet var välorganiserat och även om jag egentligen hade behövt minst fem timmar för att se allt kunde jag fokusera på de verk jag tyckte var mest intressanta. Jag hade förmodligen inte kommit hit om det inte vore för att jag inte kom in på Van Gogh-museet, men nu blev Rijksmuseum istället en av resans höjdpunkter!

BUTIKER OCH KAFÉER

Amsterdam har ett stort utbud av trevliga butiker, kaféer, restauranger, pubar och nattklubbar. Många tar båten bakom centralstationen över vattnet till Amsterdam-Noord, ett gammalt varvsområde med ett nytt kreativt och originellt utbud. Eftersom jag inte hade så mycket tid valde jag att stanna söder om floden IJ, och strosade framför allt runt i stadsdelen Jordaan.

Second Hand i området Jordaan, Amsterdam

Second Hand i området Jordaan

De smala gatorna i trendiga Joordan kantas av gallerier och udda butiker med second hand, keramik och färgglada inredningsprylar. På måndagar och lördagar hålls även marknader på Noordermarkt, där det framför allt säljs smycken, vintagekläder, antikviteter och ekologisk mat. På Prinsengracht 112 ligger dessutom ett litet ostmuseum, Amsterdam Cheese Museum, som det är trevligt att besöka.

Risottobollar och smoothie på Café Thijssen, Amsterdam

Lunch på Café Thijssen

En man som skär upp ost på ostmuseum i Jordaan, Amsterdam

På ostmuseum i Jordaan

Amsterdam är en trevlig matstad, med influenser från hela världen. Kanske finns inspirationen att spåra redan till Nederländernas förflutna som handlar- och sjöfararnation. Det indonesiska köket är särskilt populärt, liksom köket från den forna sydamerikanska kolonin Surinam. Själv åt jag bland annat fantastiskt goda nederländska vegetariska bitterballen, ett slags risottobollar med mozzarella och tomat, på uteserveringen på populära Café Thijssen.

Inköpta tulpanlökar och en karta på ett kafébord i Amsterdam

Min inköpta tulpanlökar

Restaurangen Rainarai på Prinsengracht, Amsterdam

Restaurangen Rainarai på Prinsengracht

Två dagar går fort och snart satt jag på bussen på väg mot Schiphols flygplats, något trött i benen efter allt promenerande fram och tillbaka längs Amsterdams kanaler. Hade jag haft mer tid, och kanske dessutom sällskap, hade jag valt att besöka fler restauranger, och hade det varit vår hade jag valt att hyra cykel och se mer tulpaner. Ändå är jag fantastiskt nöjd med min resa och äntligen kan jag dessutom säga att jag varit i Amsterdam på riktigt.